Ontspanning

Meditatie Den Haag

Meditatie Den Haag

 

Ben jij woonachtig in Den Haag en heb je behoeften om echt even goed na te denken op een wijze die je waarschijnlijk nog nooit hebt geprobeerd. Dan is deze tekst wellicht een goede tekst voor jou om te lezen want hier ga ik alles behandelen over het onderwerp meditatie in Den Haag. Meditatie is een spirituele oefening die erg veel belangstelling heeft bij bewustzijnsverruiming. Meditatie is grof te onderscheiden in 3 soorten namelijk, contemplatie, concentratie-meditatie en vipassana meditatie. Binnen deze soorten heb je nog vele andere varianten maar de bekendste 2 varianten zijn concentratie-meditatie en vipassana meditatie. Bij concentratie-meditatie richt je de aandacht op een object , beeld of geluid, (een) god, een kaarsvlam, de ademhaling, of een element uit de natuur. Bij vipassana-meditatie is het net ietsje anders. Bij vipassana focus je de aandacht niet op een punt maar op de veranderingen die er plaatsvinden in de lichaam en geest. Met deze vorm van meditatie word je bewuster van de veranderlijke aard van de werkelijkheid.

 

Hoe begin je met mediteren

Nu ik een beetje heb verteld wat mediteren precies is wordt het tijd om te vertellen hoe je nou moet mediteren en dat ga ik doen aan de hand van een aantal handige tips. Begin met een plek te zoeken waar je tot rust kan komen en geen externe afleidingen je kunnen storen. Zorg ook dat je lekkere losse kleding aan hebt zodat jij je lekker comfortabel voelt dus geen strak pak. Neem dan een goede houding aan. Het maakt niet echt uit hoe je gaat zitten zolang je maar ontspannen zit en je romp in balans is. Vervolgens is het tijd om je ogen te sluiten en je goed te gaan concentreren op je ademhaling, wees echt bewust van dit process zonder er over na te denken. Het beste is om eerst even te mediteren. Begin bijvoorbeeld met 5 minuten en naarmate je het vaker doet ga je richting de 10 minuten. Je kan hiervoor een zacht wekkertje gebruiken. Voor meditatie geld de kracht van herhaling. Hoe vaker je mediteert hoe bewuster je wordt en hoe sterker de geest wordt. Als je begint met mediteren is het echt belangrijk om dit aan te houden. Plan de tijd dat je wilt mediteren in je agenda op een vast moment. Ik raad je aan om dit te doen voor een maaltijd, na het opstaan of tijdens de uren van zonsopkomst of zonsondergang die zijn echt ideaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

shares